1833201413426750
Bel ons Bel ons
088 3880 880
Pinvoorschot
Vrijblijvend aanvragen
Iemand berekent zijn kosten met laptop en rekenmachine

Tips om strenger te zijn op het tijdig betalen van rekeningen als ondernemer

Als mkb-ondernemer is het belangrijk om een gezonde cashflow te hebben. Een van de manieren om je cashflow te verbeteren, is focus leggen op je betalingen. Als jouw debiteuren bijvoorbeeld weten dat je niet zo streng bent op de betaaltermijn – zowel als je ze met de pinpas laat betalen als met facturen, zou het wel eens kunnen gebeuren dat ze steeds een beetje later betalen. Maar jij hebt dat geld ook nodig! 

In dit artikel geven we je negen tips over hoe je je cashpositie en cashflow kunt verbeteren door streng te zijn op het tijdig betalen van openstaande rekeningen. 

Situatie 1: klanten rekenen meteen af:

Rekenen jouw klanten direct af met de pinpas? Dan is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van het geld dat je op je rekening hebt, de rekeningen die je zelf nog moet betalen (het geld dat binnenkort niet meer op de rekening staat) en het geld dat er normaal nog binnenkomt op de rekening. 

Het is immers belangrijk dat je altijd genoeg geld op je rekening hebt om je rekeningen te kunnen betalen en om te kunnen ondernemen. De hoeveelheid geld die je ter beschikking hebt, wordt cashpositie of liquiditeitspositie genoemd. 

De belangrijkste tip als je werkt met directe betalingen, is om klanten áltijd direct te laten betalen. Met andere woorden: je werkt nooit met openstaand krediet, zelfs niet voor vaste klanten. Je hebt immers echt geen zin om hen achterna te moeten gaan als ze uiteindelijk niet betalen. 

Als je klanten altijd direct betalen, kan het lastig zijn om goed in te schatten hoeveel cash geld er wanneer beschikbaar zal zijn of hoeveel maandelijkse inkomsten en uitgaven je zult hebben. Met een liquiditeitsplanning kun je dit beter inschatten. Hoe je deze maakt, lees je in het artikel ‘X’. 

Situatie 2: je werkt met facturen: 

Heb jij wel eens last van te late betalers? Dan kan het de moeite waard zijn om nog eens kritisch naar je facturatie te kijken. Want misschien is jouw facturatiebeleid onderdeel van het probleem. Hieronder geven we je een aantal tips om je facturen zó in te stellen, dat je altijd op tijd wordt betaald. 

  1. Waterdichte voorwaarden van je facturen

De algemene voorwaarden die je hanteert moeten juridisch waterdicht zijn, maar tegelijk ook duidelijk zijn voor iedereen die ze leest. Laat desnoods een jurist even meekijken om 100% zeker te zijn dat alles waterdicht is. Naast je voorwaarden op je factuur zetten, is het ook de moeite waard om je voorwaarden mondeling door te nemen met je debiteuren.

  1. Hanteer een korte betalingstermijn

Wij raden aan om altijd de kortst mogelijke legale en gangbare betalingstermijn aan te houden en alleen bij hoge uitzondering voor vaste klanten deze aan te passen.

Werk je met particuliere klanten? Houd dan zeven tot maximaal veertien dagen aan. Heb je zakelijke klanten? Houd dan dertig dagen aan. 

  1. Check de kredietwaardigheid van je debiteuren

Ga je een groot contract aan met een debiteur? Dan is het de moeite waard om hen even te screenen door info op te vragen bij de Kamer van Koophandel. Zo zie je of ze notoire wanbetalers zijn en kun je, indien nodig, ervoor kiezen om niet met een bedrijf in zee te gaan. 

  1. Facturatie automatiseren + melding over de afgesproken betaaltermijn

In deze digitale wereld zijn er tal van handige programma’s voor ondernemers waarmee je je facturatie volledig kunt automatiseren. Zo spendeer je minder tijd aan je facturen en is de kans op foutjes ook veel kleiner. Bijkomend voordeel: al deze programma’s geven meldingen als de afgesproken betaaltermijn voor een factuur wordt overschreden. Zo kun je snel stappen zetten indien nodig en is de kans kleiner dat je een factuur uit het oog verliest. 

  1. Let op het e-mailadres waar je naar stuurt

Zorg ervoor dat je het juiste e-mailadres hebt van de persoon die jouw factuur moet betalen. Bepaalde e-mailadressen, denk aan info@ of general@ e-mailadressen, worden snel ondergesneeuwd met spam of reclame. De kans is daarom groter dat je factuur per ongeluk niet wordt gezien of wordt vergeten als je ze naar dit soort e-mailadressen stuurt. 

Vraag daarom altijd of er een facturatie@ e-mailadres is, of een persoonlijk e-mailadres van de persoon die de rekeningen betaalt. 

Tips na het versturen van de factuur:

Heb je alle bovenstaande tips gevolgd maar heb je toch één of meerdere debiteuren die te laat betalen? Lees dan onderstaande tips! 

  1. Wees op tijd met het sturen van betalingsherinneringen

Als je met een facturatiesysteem werkt en de melding krijgt dat een factuur over de uiterste betaaldatum is gegaan, dan is het belangrijk om meteen actie te ondernemen – maak nog dezelfde dag een betalingsherinnering aan en herinner je debiteur op een vriendelijke maar duidelijke manier dat de uiterste betaaldatum is verstreken en dat je je betaling zo snel mogelijk verwacht. Voeg nogmaals de factuur toe aan deze e-mail, zodat de debiteur niet hoeft te zoeken. 

  1. Maak indien nodig een zwarte lijst

Om te voorkomen dat een klant met een betalingsachterstand opnieuw een bestelling maakt, kan het handig zijn om een zogenaamde zwarte lijst te hanteren. Je wilt immer niet dat je op nóg meer geld moet wachten! Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf van deze zwarte lijst op de hoogte is en dat deze debiteuren geen nieuwe bestellingen mogen plaatsen tot ze hun openstaande facturen hebben betaald. Zo geef je ook een signaal naar je debiteuren dat je openstaande facturen niet pikt. 

Extra tips:

Hieronder geven we je nog twee leuke tips die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om sneller betaald te krijgen. Ze zijn geen must, maar ze kunnen helpen! 

  1. Is vooraf factureren een optie? Of een vooruitbetaling? 

Werk je in een sector waarin vooraf factureren of grote vooruitbetalingen vragen heel normaal is? Dan kan het de moeite waard zijn om over te schakelen. Dit kan kort voor wat gemor bij je debiteuren zorgen – één maand betalen ze dan ‘dubbel’, maar daarna kan het een grote opluchting zijn voor jou, omdat je zeker bent dat je op tijd wordt betaald. Mocht de vooruitbetaling toch niet op tijd gebeuren, dan kun je sneller beslissen om geen producten te verkopen of diensten uit te voeren.  

  1. Facturen sneller laten betalen met drijfveren

Het kan ook een optie zijn om even te kijken naar drijfveren. Wat drijft jouw klanten en waarvoor zouden ze absoluut jouw rekening vroeger betalen? Is dat bijvoorbeeld 2% korting? Is dat weten dat ze in de volgende kalendermaand als eerste worden geholpen? Is dat een specifiek extraatje die jij hen kunt bieden? 

Als het een optie is, is het de moeite waard om even te kijken naar drijfveren die je kunt vasthangen aan betalingsmomenten, bijvoorbeeld een kleine korting bij eerder betalen.

Deze blogs vind je misschien ook interessant

Doe de Quickscan

Bekijk samen met ons door middel van vier simpele vragen of we je kunnen helpen.

Doe de Quickscan

In de media

Ervaringen ondernemers

En dat zijn slechts enkele van onze tevreden klanten! Onze klanten geven ons een 4,8 op Trustpilot!

Bekijk de beoordelingen
trustpilot-logo Beoordeling
4.9 313 beoordelingen

Partners