Bestellen & afhalen: 4 tips
De winkels mogen weer producten verkopen. Je mag weliswaar geen klanten ontvangen in je zaak, maar er mag wel besteld en afgehaald worden. We bekijken het graag positief bij PIN Voorschot, dus we zijn blij dat je je weer een beetje ondernemer mag gaan voelen.
We snappen dat niet iedere ondernemer een webshop heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat klanten niet bij je kunnen bestellen. We delen graag een paar tips, zodat ook jij geen omzet misloopt nu je weer wat kan gaan verdienen.
1. Laat zien dat je open bent
Dat klinkt wellicht een beetje vreemd, maar het is wel belangrijk. Ook als je geen webshop hebt zijn er manieren om aan je (potentiële) klanten te laten zien dat er besteld en afgehaald kan worden. Gebruik je social media accounts (of maak deze als je ze nog niet hebt), verstuur wat folders in de buurt of zet een bord bij je winkel. Laat weten dat er besteld kan worden, je zult zien dat het wat oplevert.
2. Wat is er te koop?
Nu je wel producten mag verkopen, maar klanten niet kunnen rondneuzen in je winkel is het natuurlijk lastig om te laten zien wat je in huis hebt. Zorg ervoor dat je een selectie van producten maakt en deze deelt op social media, je website, in een folder, in je etalage of via een andere weg. Het is lastig om al je producten te laten zien als je geen webshop hebt, maar een selectie of leuke pakketten is goed te behappen.
3. Zorg dat klanten kunnen betalen
Als je een webshop hebt dan kunnen klanten online betalen, maar wat als je dat niet hebt? Creëer een ‘afhaalpunt’ bij je winkel. Dat hoeft geen luxe marktkraam te zijn, maar gewoon een punt waar men hun producten kunnen afhalen én kunnen betalen. Zorg er dan voor dan klanten makkelijk en snel via de pinautomaat kunnen betalen. Heb je een bekabelde pinautomaat die niet reikt tot aan je afhaalpunt? Bestel dan een langere kabel via de leverancier van je pinautomaat zoals onze partners CCV, Sepay of PinDirect. Het is verstandig om (voordat je open gaat) contact op te nemen met de leverancier van je pinautomaat. Hij is een waarschijnlijk een tijd niet in gebruik geweest, dus een reset kan nodig zijn om zonder problemen betalingen te kunnen accepteren.
4. Maak er wat moois van
Klanten zijn waarschijnlijk ook blij dat ze iets bij jou kunnen kopen nu dat weer mag. Maak van iedere bestelling dus een feestje. Pak het mooi in, schrijf een leuk bedankkaartje en laat de klant met een glimlach weer vertrekken. Succes!