Netwerken als een pro: hoe doe je dat?
Netwerken heeft vaak een beetje een negatieve bijklank. En dat is zonde! Een goed netwerk hebben kan zo ontzettend veel voordelen bieden als ondernemer. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk een beroep doen op het netwerk voor hulp, ondersteuning en advies en krijgt vaak ook nieuwe perspectieven en nieuwe inzichten door te sparren met andere ondernemers in je netwerk.
Maar hoe doe je dat precies als je nog nooit moeite gestopt hebt in je netwerk? Of hoe zet je je over je angst voor netwerken? Je leest het in dit artikel!
Netwerken tip 1: begin met een online netwerk op te bouwen
Ben je nog niet meteen klaar om naar borrels en netwerkevents te gaan of weet je überhaupt niet welke evenementen vaak bezocht worden in jouw sector? Begin dan met je netwerk online op te bouwen. Stof je LinkedIn-profiel af en connect met ondernemers in jouw sector, ondernemers in jouw omgeving, klanten en meer.
Het is een goed idee om af en toe een statusupdate te schrijven over jouw werkzaamheden, maar als je niet veel te zeggen hebt, is het ook aan te raden om te reageren op posts van anderen in jouw netwerk. Zo is jouw reactie zichtbaar voor het netwerk van de persoon waarop je reageert en kun je mogelijk nog meer LinkedIn connecties maken.
Ook zijn er duizenden groepen op het platform waar je mede-ondernemers kunt spreken, kunt lezen wat er gaande is in de sector en vragen kunt stellen. Zo zijn er groepen voor horeca-ondernemers, maar zelfs groepen die zich focussen op regio; zoals de Horeca ondernemers Rotterdam-groep. Daarnaast is het interessant om je aan te sluiten bij groepen waarin jouw doelgroep zich bevindt om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep belangrijk vindt.
Netwerken tip 2: ook offline netwerken is een must
Jammer genoeg kun je niet álles offline doen. Als ondernemer is het altijd een goed idee om contacten te leggen en te onderhouden. Dit kun je o.a. doen tijdens congressen, beurzen en specifieke netwerkbijeenkomsten. Dit is de meest klassieke vorm van netwerken die elke ondernemer wel kent.
Daarnaast kun je netwerken in je privéleven, door altijd klaar te zijn om een kleine pitch te geven – als de situatie dat toelaat- als je een nieuw iemand ontmoet. Het is nogal een cliché dat er bijvoorbeeld op golfclubs heel veel aan netwerken wordt gedaan, maar het is wel waar. Nu moet je niet meteen gaan golfen, maar zelfs op het verjaardagsfeestje van je kinderen kun je misschien wel andere ouders ontmoeten, die je kort over jouw onderneming kunt vertellen.
Netwerken tip 3: oefen je elevator pitch
Om dieper in te gaan op tip 2: als ondernemer is het belangrijk dat je jezelf altijd in een korte pitch kunt voorstellen. Deze hoeft niet te lang te zijn; ouders van een kind staan op een voetbalveld echt niet te wachten op een pitch van een kwartier.
In een ideale elevator pitch bespreek je deze dingen:
- Wie je bent: info zoals je naam, je leeftijd, je studies en je huidige werk zijn hier onmisbaar.
- Wat je kunt/wat je doet: na je basisinfo kun je wat dieper ingaan op jouw onderneming en wat jouw kwaliteiten en vaardigheden zijn.
In privé-situaties kun je hier vaak al stoppen. Maar wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten binnenhalen op een netwerkevent, dan kun je ook nog deze puntjes toevoegen:
- Wat je toevoegt: in dit deel van je pitch geef je aan wat je hebt gepresteerd. Je hebt bijvoorbeeld hét beste accountancybureau in Amsterdam, wánt…. Of je bent de eigenaar van het best draaiende restaurant in Zaandam. Hier kun je even pitchen wat jouw onderneming zo goed maakt.
- Wat je wilt: je eindigt je elevator pitch met wat je zoekt of wilt. Zoek je nieuwe werknemers? Nieuwe partners?
Dus of je nu een start-up hebt of de beste brasserie in Amstelveen; idealiter heb je een goede elevator pitch achter de hand waarbij je jezelf en je organisatie voorstelt en mensen geïnteresseerd krijgt om jouw zaak te bezoeken/website te bekijken etc.
Veel succes met netwerken!