Hoe krijg je inzicht in je eigen financiële situatie?
Als mkb-ondernemer is het belangrijk om goed inzicht te hebben in je financiële situatie, om zo de juiste keuzes te kunnen maken over je onderneming.
Met goed inzicht in je financiën, weet je bijvoorbeeld welke producten je met een gerust hart opnieuw kunt inkopen, want ze verkopen toch. Je weet welke klanten soms wel eens te laat betalen. Ook weet je hoeveel omzet je hebt en hoeveel geld je daarvan kunt gebruiken om te investeren – bijvoorbeeld in een kleine renovatie.
Weet je niet precies wat jouw omzet is, wat jouw marge is en wat jouw kosten zijn? Dan helpen wij je graag beter inzicht te krijgen in je financiële situatie aan de hand van 5 vragen.
#1 Wat is mijn (benodigde) omzet?
Bruto-omzet
Je bruto-omzet is het totaal van inkomsten die je haalt uit de verkoop van producten of diensten in een bepaalde periode, denk aan een jaar of een maand.
Netto-omzet
Je netto-omzet is het geld dat je overhoudt nadat je je kosten hebt afgetrokken van je bruto-omzet. Onder kosten verstaan we allerlei bedrijfskosten. Denk aan personeelskosten, huur van een pand, energiekosten, inkoopkosten, artikelen die kapot zijn, kortingen etc..
Bruto-omzet
- Inkoopkosten
- Bedrijfskosten
= Netto-omzet
Naast je netto-omzet, is het ook handig om je ‘EBITDA’ te weten. Dit staat voor “Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation’. Vertaald is dit de winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen.
Minimaal benodigde netto-omzet
Het belangrijk om je minimaal benodigde netto-omzet voor ogen te hebben. Met andere woorden: hoeveel omzet moet je maken om rond te kunnen komen.
Dit moet je weten:
- Hoeveel geld je nodig hebt om van te kunnen leven (boodschappen, huur/afbetaling, energiekosten etc.);
- Hoeveel belastingen, bedrijfs- en inkoopkosten je hebt.
Deze bedragen bij elkaar opgeteld is je minimaal benodigde omzet. Is je netto-omzet minder dan je minimaal benodigde omzet? Dan verdien je niet genoeg om financieel gezond te zijn en moet je meer omzet behalen.
#2 Wat zijn mijn kosten?
Nu hadden we het hierboven al over kosten. Het is heel belangrijk om inzicht te krijgen in ál je kosten. Je wil geen kosten vergeten, want dan is je berekening voor bijvoorbeeld je minimaal benodigde omzet niet correct.
Hierbij enkele voorbeelden van persoonlijke kosten:
- Huur/afbetaling woning
- Kosten van de dagelijkse boodschappen
- Kosten van abonnementen (gym, Netflix, Spotify etc.) en hobby’s
- Kosten voor vakanties
- Kosten voor gas/water/elektriciteit/internet
- Kosten voor je auto
- Eventueel kosten voor je kinderen
Hierbij enkele voorbeelden van bedrijfskosten:
- De huur van een bedrijfspand
- De personeelskosten
- Inkoopkosten
- Kosten van kapotte artikelen
- Kosten aan je bedrijfspand
- Energiekosten
#3 Aan welke producten/diensten verdien ik geld?
Wanneer je inzicht hebt in je kosten en je omzet – en hopelijk mooie, zwarte cijfers – kunt voorleggen, is het belangrijk om ook inzicht te verkrijgen in de producten of diensten die je aanbiedt. Of beter: welke producten/diensten verdien je écht goed aan en welke zijn eigenlijk niet zo winstgevend? Kortom, op welke producten maak ik welke marge?
Dit kun je soms checken in een kassasysteem, maar veel ondernemers vinden Excel nog altijd de beste manier om hier het overzicht over te houden. Zet de inkoop- en verkoopprijzen van je producten/diensten naast elkaar en check hoeveel geld je verdient en wat je marge is. Dit kan je per product en/of categorie doen.
Is mijn marge groot genoeg?
Om genoeg te verdienen aan de goederen of diensten die je verkoopt, is het belangrijk dat je marge goed zit – dit is het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs.
Veel ondernemers die geregeld dezelfde producten inkopen, verwachten dat die inkoopprijs gelijk blijft en checken dit dan niet zo goed. Net zij komen bedrogen uit: door de hogere inkoopkosten, is hun marge niet meer goed genoeg. Daarom is het belangrijk om geregeld te checken of je verkooptarieven up-to-date zijn en passend zijn bij de markt. Als dit niet zo is, moet je je marge aanpassen om je omzet te garanderen.
#4 Betalen de afnemers hun rekeningen op tijd?
Om een gezonde onderneming te hebben, is het belangrijk dat je cashflow gezond is. Een gebrek aan cashflow is bij veel zaken de oorzaak van faillissement. Cashflow is het verschil tussen het geld dat binnenkomt en uitgaat. Je cashflow kan dus positief of negatief zijn. Om een gezond bedrijf te hebben, heb je een positieve cashflow nodig. Er komt dus meer geld binnen dan er buiten gaat, waardoor je geld hebt om -indien nodig – te investeren in je zaak.
Om een goede cashflow te hebben, is het belangrijk dat je op tijd wordt betaald door je afnemers; dit is vooral belangrijk voor ondernemers die werken met achteraf betaalde rekeningen, minder voor bijvoorbeeld horeca-ondernemers die vaak meteen worden betaald.
Soms betalen afnemers eerst wel op tijd, maar betalen ze geleidelijk later en later – later dan de afgesproken betalingstermijn. Als je hier niet streng op bent, is de kans groot dat ze te laat blijven betalen, wat ontzettend vervelend is, want jij hebt dat geld ook weer nodig om bijvoorbeeld jouw rekeningen te betalen. En als jij jouw rekeningen niet op tijd kunt betalen, kun je in de problemen komen …
Ben je niet zo goed in dit bijhouden? Dan is er software op de markt die je alerts geeft als de deadline van je factuur wordt overschreden.
#5 Welke indicatoren check ik om de prestaties van mijn bedrijf te weten?
Vraagt iemand jou ooit wel eens hoe het gaat met je onderneming en weet je niet zo goed hoe je hierop kunt antwoorden? Misschien zeg je wel “goed hoor!” zonder dat je dit eigenlijk kunt onderbouwen. Zonde!
Het kan handig zijn om enkele prestatie-indicatoren te kiezen en in de gaten te houden zodat je inzicht hebt in de situatie en toekomstige winstgevendheid van je bedrijf. Je kunt deze indicatoren toetsen tegenover het voorgaande jaar, maar je kunt ze evengoed toetsen tegenover concurrentie.
Denk aan prestatie-indicatoren zoals:
- De groei van het marktaandeel van jouw bedrijf in je sector
- Hoeveel nieuwe klanten je hebt aangetrokken en hoeveel klanten je verliest
- Hoe de klanttevredenheid/reviews zijn van je onderneming
Wil je groeien met een zakelijke lening?
Wil je graag een kleine zakelijke lening aanvragen? Dan is het fijn dat je een goed inzicht hebt in je financiële situatie, want hierdoor kunnen wij snel zien of je in aanmerking komt voor een lening en hoeveel financieel gezond is om te lenen. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we je ook wat tips geven rondom je financiële situatie aan de hand van het MT940 bestand dat je ons aanlevert.