Je bedrijf laten groeien door het juiste personeel te werven
Wist je dat het wel of niet hebben van goed, hardwerkend personeel een van de topredenen is waarom een bedrijf kan groeien en bloeien, of net falen? Je wil immers personeelsleden die bereid zijn hard te werken, maar die ook passen bij de ‘cultural fit’. Geruzie op de werkvloer kan heel veel negatieve impact hebben. Dat wil je niet – je wil een fijne groep mensen die het beste in elkaar naar boven halen.
Daarom is het dus heel belangrijk om goed te werven: niet alleen op ervaring en kwaliteiten, maar het is belangrijk om ook te letten op de persoonlijkheid van de kandidaat en of hij/zij zou passen binnen het bedrijf.
Waarom personeel je bedrijf kan laten bloeien
Fun fact: uit studies is gebleken dat gelukkige werknemers maar liefst twintig procent productiever zijn dan ongelukkige werknemers. En als we spreken over werknemers met een salesfunctie, dan verkopen ze gemiddeld 37% meer als ze gelukkig zijn.
Met andere woorden: het is belangrijk dat je personeel gelukkig is. Hen groeikansen bieden, is hiervoor erg belangrijk. Maar het start eigenlijk al vanaf het werven: je wil bij het schrijven van een functieprofiel voor een nieuwe vacature al heel duidelijk zijn over wat de baan inhoudt, wat de groeikansen zijn én een goed beeld hebben van het type persoon dat je wil matchen. Zal die goed passen bij je onderneming?
5 tips om te werven
1. Schrijf een eerlijke vacature
In deze competitieve arbeidsmarkt hebben ondernemers er vaak véél voor over om hun vacature te laten opvallen. Maar net daarom wordt een baan vaak net wat mooier gemaakt dan deze echt is. Dit raden we af: je wil de juiste verwachtingen scheppen, zodat je werknemer niet snel gefrustreerd en ongelukkig is, maar juist 100% goed bij je bedrijf past.
Wees dus eerlijk over wat jouw toekomstige medewerker gaat doen en welk verschil hij of zij gaat maken. Spreek over de dagelijkse werkzaamheden, maar ook over de groeikansen.
2. Vergeet de groeikansen en het toekomstperspectief niet
Over die groeikansen gesproken: veel werknemers vinden het fijn om te weten hoe ze in de toekomst kunnen groeien in hun rol of wat er in het verschiet ligt. Denk aan een vast contract na twee korte contracten.
3. Zorg dat je inzicht hebt in de kernwaarden van je bedrijf
Vind je het belangrijk dat iedere klant met een glimlach wordt verwelkomd? Vind het belangrijk om met ecovriendelijke materialen te werken en alles te recyclen?
Elk bedrijf heeft kernwaarden, of je ze al opgelijst hebt of niet. Als je een vacature schrijft, is het interessant om hierover na te denken. Dit heeft twee voordelen: ten eerste voelt een potentiële medewerker bij het lezen van jouw vacature snel of hij/zij bij jouw bedrijf zou passen. En ten tweede weet je zo beter waar je op moet letten tijdens sollicitatiegesprekken. Staat een iemands persoonlijkheid haaks op de kernwaarden? Dan kan dit voor frustraties op de werkvloer zorgen.
4. Gebruik je netwerk om te werven
Vind je het lastig om een vacature in te vullen als je deze op LinkedIn of Indeed hebt uitgezet? Deel de vacature dan ook even op je eigen social media en vraag of je medewerkers deze ook kunnen delen op hun LinkedIn. Als al jouw medewerkers een paar honderd connecties hebben, wordt de vacature meteen getoond aan een groot bereik van mensen.
Wat soms ook helpt, is je huidige medewerkers een extraatje geven als ze iemand aandragen. Denk aan een financiële bonus. Omdat je huidige medewerker de kandidaat kent, telt dat vaak al als een goede referentie.
5. Ga in zee met een (freelance) recruiter
Lukt het je echt niet om iemand te werven? Dan is de kans groot dat dit de groei van je bedrijf stopt, bijvoorbeeld omdat je huidige werknemers extra werk op zich moeten nemen. Als dit het geval is, is het de moeite waard om wat budget vrij te maken om samen te werken met een recruiter. Er zijn recruiters die werken op ‘no cure, no pay’-basis; m.a.w. die je enkel hoeft te betalen als ze succesvol zijn in het recruiten van een werknemer. Veel succes!