1833201413426750
Bel ons Bel ons
088 3880 880
Pinvoorschot
Vrijblijvend aanvragen
opvallen in de winkelstraat

Een SWOT-analyse maken van je bedrijf? Doen!

Wil je je bedrijf laten groeien maar weet je niet zo goed hoe? Dan is een SWOT-analyse een goed idee. Met deze analyse kijk je naar de sterktes, zwaktes, kansen én bedreigingen van je bedrijf. Door dit op een kritische manier te doen, krijg je veel beter inzicht in hoe je bedrijf momenteel scoort in de markt en wat je moet doen om kansen te gebruiken en bedreigingen te minimaliseren. 

Wat is een SWOT-analyse?

Het kan goed zijn dat je nog nooit hebt gehoord van een SWOT-analyse, maar het is één van de simpelste manieren om eens kritisch naar je eigen bedrijf te kijken en op basis daarvan te handelen om je bedrijf de goede kant op te helpen. De grootste bedrijven van de wereld maken gebruik van deze analyse en het leuke is dat de analyse ook voor jouw bedrijf te gebruiken is.

Een SWOT-analyse is een relatief eenvoudige analyse om overzichtelijk te maken hoe je bedrijf (ook wel de interne omgeving genoemd) zich verhoudt tot de externe omgeving. SWOT is een Engelse afkorting die staat voor:

  • Strengths (Sterktes)
  • Weaknesses (Zwaktes)
  • Opportunities (Kansen)
  • Threats (Bedreigingen)

 

Hoe begin je aan een SWOT-analyse?

Stap 1: Goede en minder goede punten

In de analyse ga je eerst kijken waar je bedrijf goed in is en wat de mindere punten van je bedrijf zijn. Zorg dat je op dit vlak heel eerlijk bent: niet te bescheiden zijn, benoem de sterke punten! Maar zorg ook dat de zwaktes benoemd worden, bij elk bedrijf kunnen dingen beter. Zwaktes zijn geen probleem zolang je maar weet welke het zijn en je daarnaar handelt.

Stap 2: Kansen en bedreigingen

Vervolgens ga je kijken naar kansen en bedreigingen waar je bedrijf mee te maken krijgt. Dat zijn meestal zaken waar je zelf helemaal geen invloed op hebt. Bij bedreigingen kan je denken de stijgende energieprijzen en de krapte op de arbeidsmarkt. Kansen die zich voordoen zijn bijvoorbeeld dat er steeds meer digitaal gebeurt, technologische ontwikkelingen of meer vraag naar je product. Kijk hierbij niet alleen naar de huidige situatie in de markt, maar probeer ook wat vooruit te kijken.

Stap 3: Duid aan wat het belangrijkst is

Daarna ga je van alle vier sterktes kijken welke het “belangrijkst” is, die zet je bovenaan. Dit doe je ook voor de zwaktes, kansen en bedreigingen. Neem van alle vier de categorieën de bovenste drie factoren; dus de drie belangrijkste zaken per categorie.

Vervolgens ga je kijken hoe de drie belangrijkste sterktes en zwaktes van je bedrijf aansluiten op de belangrijkste kansen en bedreigingen die zich (kunnen gaan) voordoen in de markt. 

Dit kan in een zogenoemde confrontatie-matrix (je ziet hieronder in het praktijkvoorbeeld hoe dit werkt). Hierbij check je hoe goed je met jouw sterkte de kans kan benutten. Dit doe je voor alle sterktes en zwaktes. 

Per sterkte en zwakte ga je langs elke kans en bedreiging. Als een sterkte goed aansluit op een sterkte geef je een 2 en als het heel slecht op elkaar aansluit geef je -2. Is het gemiddeld? Dan kun je kiezen voor 1 of -1. Een 0 geef je als er geen of weinig verband is.

Om een voorbeeld te geven: als je sterkte is dat je al een goede webshop hebt en een kans is dat er meer vraag is om jouw producten online te kopen, duid je 2 aan. Kan de kans slechts redelijk benut worden met jouw sterkte? Geef dan een 1. 

Heb je bij de zwaktes geschreven dat je personeelstekort hebt en staat er bij de bedreigingen dat het lastig is om aan meer personeel te komen, dan geef je een -2. Hier kan je ook een -1 geven als het verband tussen de zwakte en bedreiging minder sterk is. 

 

Praktijkvoorbeeld van een SWOT-analyse

Let op, dit is slechts een voorbeeld. Als voorbeeld nemen we een kledingwinkel die krap een jaar bestaat midden in het centrum van een middelgrote stad.

swot analyse

Vervolgens zet je deze kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes samen in één analyse.

 SWOT-analyse

Conclusie SWOT-analyse

Is je SWOT-analyse af? Dan zou je een beter beeld moeten hebben over de problemen die je dringend moet oplossen en de kansen die je kunt benutten om te groeien. Je hebt ook een veel beter idee over de dingen waar je nog beter in kunt/moet worden en welke bedreigingen kritiek zijn of eigenlijk niet zo’n drama zijn. 

Zie je bijvoorbeeld 2 staan in je SWOT-analyse? Dan is dit een punt waar je op kunt/moet focussen? Heb je ergens een -2 staan? Dan moet je daar indien mogelijk zo snel mogelijk bijsturen, zodat het een minder dringend werkpunt wordt. Eentjes, min eentjes en nulletjes zijn minder absoluut belangrijk, maar kun je natuurlijk nog steeds op je to do lijst toevoegen.

Met andere woorden: je haalt heel veel info over de huidige situatie van jouw onderneming uit een kritische SWOT-analyse. Het is dus absoluut de moeite waard om hier tijd voor in te plannen. 

 

Hulp nodig met het maken van een SWOT-analyse? Neem gerust contact met ons op. 

En wil je graag meer lezen over groeien met je onderneming? Neem dan ook eens een kijkje naar onze andere kennisbankartikelen, zoals:

Deze blogs vind je misschien ook interessant

Doe de Quickscan

Bekijk samen met ons door middel van vier simpele vragen of we je kunnen helpen.

Doe de Quickscan

In de media

Ervaringen ondernemers

En dat zijn slechts enkele van onze tevreden klanten! Onze klanten geven ons een 4,8 op Trustpilot!

Bekijk de beoordelingen
trustpilot-logo Beoordeling
4.9 313 beoordelingen

Partners