4 tips om jouw marketing op scherp te zetten
Als eigenaar van een winkel of horecazaak, zijn er veel dingen die jouw aandacht kunnen eisen. Van klantcontact tot het inkopen van nieuwe producten en het bijhouden van allerlei zaken voor je belastingen. Maar vergeet je marketing niet!
Goede marketing zorgt ervoor dat de naam van jouw zaak beter bekend raakt bij jouw doelpubliek – bijvoorbeeld in een bepaalde regio – en dat mensen sneller geneigd zijn jouw onderneming aan te raden aan vrienden en familie.
In dit artikel geven we vier tips, waarvan wij bij PIN Voorschot geloven dat ze veel invloed kunnen hebben op de marketing van jouw bedrijf.
1. Google My Business optimaliseren voor lokale SEO
Wat is lokale SEO?
Heb je ooit al van lokale SEO gehoord? Lokale SEO zijn zoekmachineoptimalisaties die ervoor zorgen dat je beter in de zoekresultaten scoort op lokaal niveau. Het is een onderdeel van SEO, het geheel aan search engine optimizations of zoekmachineoptimalisaties die je kunt uitvoeren om beter te scoren met je website.
Wist je dat maar liefst 46% van alle zoekopdrachten in Google lokale zoekopdrachten zijn? Met andere woorden: mensen die op zoek gaan naar een bepaalde dienst of een bepaalde onderneming bij hen in de buurt, denk aan ‘pizzeria in Rotterdam’ of ‘boetiek in Utrecht’.
Wat jouw onderneming ook is, als je een ‘echte’ locatie hebt, dan is het belangrijk dat je goed gevonden wordt in Google voor de zoektermen rondom jouw dienst(en) en locatie.
Stel: je hebt een koffietentje in Amsterdam. Wanneer een consument dan dingen invoert als ‘koffie in Amsterdam’ of zelfs ‘koffie in de buurt’, dan maak je meer kans om hoog vertoond te worden in de zoekresultaten – vaak zelfs bij een kaartje.
Google bepaalt immers jouw online aanwezigheid aan de hand van nabijheid, bekendheid en relevantie. Door heel duidelijk aan te geven wat jouw adres is en wat jouw diensten zijn, kan Google goed begrijpen of jouw onderneming relevant is bij bepaalde zoekintenties.
Wat is Google My Business?
Hoe je dit doet? Een eerste stap is je Google My Business-profiel optimaliseren. Meer dan de helft van de bedrijven doet dit nog niet en dat is zo’n zonde.
Google My Business is een gratis feature van Google die je kunt invullen, zodat je op verschillende plekken een kenniskader met allerlei informatie kan tonen.
De ‘Gouden Tip’ van GMB is om alles specifiek en uitgebreid in te vullen; m.a.w. vul dezelfde gegevens in die ook op je website staan.
Dit kun je onder meer ingeven in je GMB:
- Je adres
- Je openingstijden
- Je telefoonnummer en website
- De categorie van je bedrijf
- Een korte beschrijving van je bedrijf
- Foto’s van de zaak of van je producten
- Een gedeelte van je menukaart
- Een optie om een afspraak te maken
Hoe duidelijker en beter je dit invult, hoe beter Google je kan matchen met zoekintenties. Bij ons is het bijvoorbeeld direct zichtbaar dat we een financiële instelling zijn die zakelijke leningen verschaft.
2. Focus op de Return on Investment van je Advertenties
Zowel Google als social media zoals Facebook en Instagram maken het ontzettend makkelijk om je creditcard te linken en advertenties online te zetten. Maar als je CPC of kosten per klik hoog zijn, kan het dat je veel betaalt zonder dat je dat echt doorhebt.
Een goede manier om te ontdekken of je te veel betaalt of te veel betaalt versus de klanten die je binnenhaalt, is door te focussen op de ROI of Return on Investment. Met andere woorden: hoeveel euro verdien je met je advertenties voor elke euro die je in advertenties stopt?
Als je een website hebt, kun je dit natuurlijk redelijk makkelijk berekenen. Maar zonder website is dit lastiger. In dat geval raden we je aan om altijd te adverteren op je merknaam, maar om hier wel een cut-off op te zetten: vanaf een bepaald bedrag stop je even met adverteren. Je wilt immers geen fortuin spenderen aan ads!
3. Scoor reviews
Reviews zijn zo ontzettend belangrijk voor een onderneming. Mensen hechten immers veel waarde aan de mening van anderen. Psycholoog Robert Cialdini werd zelfs ooit bekend door zijn beïnvloedingsprincipes; waarbij ‘social proof’ of sociale bewijskracht het principe is die gelinkt is aan reviews.
Je kunt nog het beste product of de beste dienst hebben, als er geen reviews zijn, is de kans groot dat je doelpubliek het nog niet helemaal vertrouwt. Goede reviews hebben, kan veel potentiële klanten over de streep trekken.
In Google My Business (zie puntje 1) en in specifieke reviewtools kun je reviews bijhouden en je kunt vaak zelfs banners van de tools inladen in je website. Wel zo handig.
Extra reviews scoren met kortingen
Heb je heel weinig reviews? Dan kan het de moeite waard zijn om je vaste klanten te vragen een review te plaatsen. Wat veel bedrijven ook doen, is een kleine korting geven voor een review.
Als je een review ontvangt, raden we aan om er altijd vriendelijk op te reageren. Reageer ook niet boos als je eens een slechtere review ontvangt; maar bedank hen voor hun feedback.
Sinds 28 mei 2022 gelden er trouwens nieuwe Europese richtlijnen rondom reviews. Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Je mag je uiteraard ook niet voordoen als een consument en zelf reviews plaatsen over je eigen producten of diensten.
4. Vergeet je offline lokale marketing niet!
In deze digitale tijd is het bijna allemaal digitale marketing dat de klok slaat. Maar vergeet ook je offline marketing niet – deze kan ook heel veel voordelen bieden.
Laat bijvoorbeeld je logo printen in lokale magazines, geef vaste klanten kwalitatieve katoenen zakken mee die bedrukt zijn met een leuke visual, wees aanwezig in lokale initiatieven, zoals de jaarlijkse buurtbingo en meer.
Zeker als je klanten vooral in jouw lokale omgeving wonen, wil je dat iedereen positief over je denkt.