fbpx

PIN Voorschot

Digitalisering in de Fashionbranche

De coronacrisis heeft veel los gemaakt. Het gedrag van klanten is veranderd en dat is enorm wennen voor ondernemers. Dit brengt echter ook kansen met zich mee. De retailbranche is in beweging en er ontstaan in rap tempo nieuwe businessmodellen. Hierbij staat digitalisering centraal, maar spelen events en trends ook een grote rol.
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat deze verandering in een stroomversnelling kwam. Er wordt van de winkelier een actievere houding verwacht nu de consument niet meer zo snel naar de winkel toe komt. Edwin Belt (Fashion specialist INRetail) en Diederik Werdmölder (financieel expert PIN Voorschot) nemen de situatie onder de loep en bespreken de mogelijkheden die je als winkel hebt om deze verandering met beide handen aan te grijpen. Ze geven je vijf tips!

1. Online awareness

Digitalisering is een breed begrip dat op allerlei verschillende manieren geïmplementeerd kan worden in een onderneming. Het begint vaak met simpelweg online zichtbaar zijn. Zorg dat je te vinden bent op Google en social media en houdt dit ook up-to-date. Wanneer je actief bent op social media zien je (potentiële) klanten wie je bent en wat je te bieden hebt. Zo blijf je in contact en bouw je een relatie op zonder dat iemand ook nog maar een stap in je winkel heeft gezet. Dit geldt ook voor je website. Zorg dat je er een hebt en dat hij up-to-date is en goed te lezen is op een smartphone. Bijna 75% van je bezoekers bekijken je website namelijk via hun mobiel(!). Je hoeft niet direct een webshop te starten, maar zorg er wel voor dat je voorraad zichtbaar is. Hier zijn verschillende softwareoplossingen voor die het gemakkelijk maken om het bij te houden. Een chatfunctie op je website is ook een oplossing. Bezoekers kunnen dan direct vragen of hun favoriete artikel op voorraad is. Zo komen je klanten niet voor verrassingen te staan.

2. Pas je inkoopplan aan op events (global experience days):

Edwin: “Na de zomer staan er grote shopping events voor de deur. Denk daarbij aan Singles Day of Black Friday en natuurlijk de feestdagen. Merken en leveranciers beginnen na de inkoopperiode met de verkoop van samples van vorig jaar met korting. Deze partijen kun je als winkelier opkopen om zelf in de uitverkoop te verkopen tijdens deze shopping events. Om in aanmerking te komen voor korting moet vaak snel gehandeld en betaald worden.”

Diederik: “PIN Voorschot kan in zulke situaties perfect van toepassing zijn. Je kunt volledig digitaal een aanvraag doen voor een bedrijfslening tussen de

€2.000 en €50.000. Bij goedkeuring van de aanvraag staat het bedrag binnen 5 dagen op de rekening van de ondernemer. De bedrijfslening wordt vervolgens geheel automatisch afgelost via de pinautomaat van de ondernemer. Dit is een vast percentage van de dagomzet. Het bedrag dat je zult aflossen op de drukke shopping event dagen zal hoger zijn dan op rustige dagen.”

3.Digitalisering van de winkel

Eerder in dit artikel spraken we al over digitalisering aan de voorkant in de vorm van online zichtbaarheid. Digitalisering aan de achterkant van je onderneming zorgt voor een gunstiger voorraadbeheer. Dit komt doordat er een digitale samenwerking ontstaat tussen winkelier en leverancier. Door het digitaliseren koop je als winkelier een kleinere voorraad in omdat wanneer je door je voorraad heen bent er automatisch bijgekocht kan worden bij de leverancier. Door deze versnelde communicatie heb je minder voorraad in je winkel nodig maar kan je toch je klanten goed bedienen.

Daarnaast heb je alle data over je verkoop digitaal op een rijtje. Door het gebruik van de verzamelde data kun je veel te weten komen over je klanten en hoe je hen het beste kunt bereiken.

Tot slot hoef je met een gunstige voorraadpositie geen actie te plannen rondom de voorraad die je over hebt, maar koop je voorraad in voor de eerdergenoemde shopping events. Je onderneming digitaliseren kan op veel verschillende manieren. Dat kan een grote eenmalige investering zijn of via een abonnementsvorm. Laat je goed informeren over de mogelijkheden en kijk goed wat bij jouw winkel past.

4. Goede afspraken met verhuurder, merken en leveranciers

Door de coronacrisis is het belangrijk dat alle partijen in de retail goede afspraken met elkaar maken en flexibel zijn. Denk daarbij aan winkeliers, merken, leveranciers, verhuurders etc. De retailbranche heeft zware klappen gehad, waardoor bijvoorbeeld niet alle facturen (op tijd) betaald konden worden. Collecties werden uitgesteld of zelfs geannuleerd. Deze situatie eist een strategische aanpak en samenwerking. Edwin Belt: “Ik raad alle partijen aan om goede afspraken te maken. Ga bijvoorbeeld met je leverancier in gesprek om de inkoopafspraken nog eens na te lopen.’’ Diederik: ‘’Willen of kunnen je leveranciers of verhuurder niet meewerken? Kijk dan eens wat een financiering voor je kan doen. Op die manier kun je je inkoop toch voldoen en zorgen dat je binnen zes maanden alles hebt afgelost via je pinomzet.”

5. Laat je zorgen wegnemen

Er is gelukkig veel informatie beschikbaar over digitalisering, corona, ondernemen, financieren enz. Soms kan deze overload aan informatie het moeilijk maken om een goede keuze te maken, maar onderstaande partijen kunnen je helpen om een weloverwogen besluit te maken. Ook gewoon even sparren over ideeën is uiteraard mogelijk.

INRetail kan samen met jou kijken naar een beter inkoopbeleid

PIN Voorschot helpt je met wat meer ademruimte in deze lastige tijden of om te investeren in de eerdergenoemde digitalisering.

Geef een reactie

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt. Door onze site te gebruiken, stem je in met cookies.